Followers

Sunday, July 28, 2013

Indahnya Lailatul qadr.

Assalamualaikum pembuka bicara.
Sedar x sedar pantas sungguh masa berlalu. Hari ni dah 20 Ramadhan. Maksudnya dah nak masuk 10 malam terakhir. Perkara yang paling dinanti oleh umat Islam pada 10 malam terakhir ni adalah Malam Lailatul qadr. Setahun cuma sekali. Beruntung bagi org yang berjaya bertemu dengannya.

Macam mana kita nak tau malam tu malam Lailatul qadr?


Rasulullah SAW bersabda: “Pada saat berlakunya Lailatul Qadar itu, malam terasa jernih, terang, tenang dan cuaca sejuk tidak terasa panas tidak juga dingin. Dan pada pagi harinya matahari terbit dengan jernih terang benderang tanpa tertutup sesuatu awan.”  (Hadis riwayat Imam Muslim, Ahmad, Abu Daud dan at-Tirmizi).



Kita digalakkan meraih waktu mustajab ini dengan memperbanyakkan berdoa. Diharus mendirikan solat sunat Lailatul Qadr apabila dirasakan telah tibanya waktu Lailatul Qadar. Solat ini sebagai tanda syukur seorang hamba disamping berdoa untuk mendapatkan keredaan dan manisnya Syurga Allah.

Lailatul Qadr xkn dtg kepada diri kita kalau kita x cari. Jadi korbankn waktu tidur untuk 10 malam terakhir ini dgn 'mencari' malam Lailatul Qadr. InsyaAllah kemanisan iman pasti kita kecapi. Semoga bertemu dengannya. Ameen ya Rabb... 




No comments:

Post a Comment