Followers

Wednesday, May 2, 2012

Memadailah kematian sebagai nasihat...

salam semua...
dah lama rasanya dah xupdate blog ni...
kalau update pun...
macam ada je orang nk baca...

mungkin penceritaan saya ni agak pelik...
tapi hanya sekadar ingin berkongsi utk peringatan bersama...

hari tu...
ada salah seorang sahabat saya bertanya kpd saya...
bertanya mengenai ke mana perginya roh selepas mati???

di kala malam yg sepi dan dingin...
alunan ayat2 suci al-Quran kedengaran...
air cone yg menelusuk terus dalam kalbu ku...
lantas aku tergamam apabila mendengarnya...

hmm...terkejut jugak tiba2 tanya soalan mcm ni...
aku pun xde la tahu sgt, tp aku hny gtau yg roh akan diangkat ke langit...
sebenarnya roh ni bergantung kpd amalan2 seseorang jgk...
sebenarnya perkara2 mcm ni xboleh fikir lebih2...



Sesungguhnya manusia diberi hanya sedikit ilmu berkenaan perihal roh. Dan jika kita cuba untuk menjangkaui batas kemampuan akal, nescaya akan rosakkah aqidah serta pegangan kita...

.Firman Allah Taala dalam surah Al-Isra' ayat 85 yang bermaksud :



"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah: "Roh itu termasuk urusan Tuhanku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit."




dan pada hari ni juga...
masing2 bertanya dan berfikir perkara yg sama...
berfikir mengenai kematian...

bguslah kalau slalu fikir pasal mati...
kerana hidup di dunia ni hny sementara...
aku tahu aku bukanlah seorang yg baik...
mungkin aku bukanlah orang yg sesuai utk didampingi...
kerana aku adalah seorang manusia biasa...
yg banyak kekurangan...

aku tahu aku tidak dapat membahagiakan diri anda semua...
termasuk diri aku sendiri...
hny insan kerdil yg mahu belajar erti kehidupan...
kalau aku tidak dapat menggembirakan anda...
pergilah kpd orang yg dapat menggembirakan anda...
aku tahu aku mempunyai banyak kekurangan...
biarlah aku berbahagia dengan kekuranganku...
aku bersyukur kerana masih lagi ada insan yg selalu bertanya soalan2 sebegini kpdku...
semoga diri ini selalu ingat kepada Allah...
selalu mengingati mati...



Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu...

No comments:

Post a Comment