Followers

Friday, May 4, 2012

Nikah Khitbah...( Kahwin Gantung )

salam semua...
pada hari ini saya akan menceritakan satu topik...
entry ini pun saya buat sebab pertanyaan dri salah seorang sahabat saya...
yang ingin bertanyakan pendapat saya mengenai khitbah...

apa itu Khitbah???
khitbah itu adalah kahwin gantung...
mksudnya macam nikah dulu, majlis kenduri kemudian...
hmm...macam2 istilah yg digunakan orang melayu ni...

sahabat saya tanya...
bagus ke x buat nikah khitbah ni???...
& ingin meminta pendapat dari saya...
sbb dia kata kebanyakan student skrg slalu wt nikah sebegini...

ok...
apa yang saya paham...
kahwin gantung ni ada buruk dan baiknya...
lgpun nikah mcm ni orang buat sebab takut berlakunya zina...
banyak kita dengar daripada penuntut2 universiti yg melakukannya...
sebab xnk pasangannya dirampas orang lain...
dan seterusnya buat kahwin gantung ni...



lagipun apabila seseorang itu sudah tidak tertahan dengan nafsunya...
maka jatuh hukum wajib kepadanya untuk berkahwin...
amboi...mcm ustat plak aku cakap...haha...

ye la...dari bawa anak orang sana sini...
pegang2 tangan...
lebih baik terus berkahwin...
tetapi harus diingat kahwin ni bukan benda mainan...
tanggungjawab yg dipegang samalah mcm org yg sudah berkahwin...
contoh mcm bagi nafkah ke atau ape lagi erk...
lebih kurang mcm tu lah...
haram bagi seseorang berkahwin kalau tak mampu melaksanakan tanggungjwb terhadap isterinya...

fuhh!!!payah sebenarnya tugas seorang suami ni...
tapi lupa plak nak gtau...
pastikan nak buat kahwin gantung ni...
redha kedua ibubapa penting...
maridhallahuilla firidailwalidaini...
mcm tu kot cara sebutannya dalam bhsa arab...haha...

minta izin kedua ibubapa dulu...
sebelum nak buat kahwin gantung ni...




dari tadi saya asyik bercerita pasal kebaikan kahwin gantung je...
ada jgk keburukannya kahwin gantung ni...
bila buat nikah dulu, kenduri kemudian...
maybe utk timbulnya fitnah sangat besar...
sebab orang tak tahu kita dah kahwin ke belum...
lgpun tujuan kenduri ni kan nak gtau semua orang yg kita dah kahwin...

so, bg saya kita buat kahwin cara biasa...
tak payah la buat kahwin2 gantung ni...
kalau niat baik nak memperisterikan seseorang...
InsyaAllah Allah akn permudahkan jalan hambanya itu...
suami yang baik adalah utk isteri yg baik...
jgn risau la klau dh bertunang...

No comments:

Post a Comment