Followers

Wednesday, April 18, 2012

Aku Sebuah Kehidupan...

Aku sebuah kehidupan...
pernahkah aku terfikir...
aku sebuah kehidupan...

aku dijadikan sebagai sebuah kehidupan...
menjalani hari2 yang mendatang...
tidak tahu apa yg akan berlaku kelak...


hari ini ku lihat awan biru...
dan hijau hanya dedaun...
ku lupa betapa indahnya kehidupan...
yang sebenar...
tersesat dalam cita...
diuji dan diduga...
namun aku ini...
hanya orang kecil...

setiap hari aku melakukan perkara yg sama...
melihat sebuah kehidupan lain...
juga buat perkara sama...
mengikuti apa saja yg dilakukan...

dikala terbitnya matahari di ufuk timur...
dan tenggelamnya di barat...
sungguh indah sekali kehidupan...
akulah kehidupan itu...

dalam setiap perjalananku sbg sebuah kehidupan...
bermcm2 ujian yg dihadapi...
aku sabar menghadapinya...
aku ambil sbg satu cabaran...

tapi kehidupan aku tidak lg boleh patah balik...
aku mahukan kehidupan yg dulu...
sungguh skali aku sia2 kannya...
aku tak pernah nak menghargai kehidupan...

menceriakan kehidupan lain...
adalah salah satu dlm kehidupanku...
tp dalam kehidupanku juga...
aku juga mahu kehidupan lain menceriakanku...
kehidupan yg dulu lbih ceria...
sbb ada je kehidupan yg menghargai ape yg aku lakukan...
kerana kehidupan mempunyai perasaan...
jika terganggu...
maka bintang berkedipan tiada lagi seri...
dan mentari pagi tak bersinar lagi...


Aku masih tercari cari makna kehidupan...
Di saat orang lain masih lagi di awangan...
Mencuba mencari sebuah makna yang tersirat...
Agar tidak mudah tersesat...

Aku berlari-lari mencari perlindungan...
Lari-lari dan terus berlari...
Hakikatnya aku berada di persimpangan jalan...
Tidak tahu jalan apa yang ku redahi...





Hidup ini aku tafsirkan sebuah perjalanan... 
bermacam-macam laluan yang ada... 
Permulaannya bermula dengan sebuah kain putih tanpa sebarang lakaran dan warna... 
laluan yang anda pilih itu yang akan mencorakkannya... 
Jadi tiada yang tidak adil untuk perjalanan sebuah kehidupan... 
Mungkin laluan yang membezakan kita... 
tapi ingat penamatnya tetap sama... 
Tapi mahukah anda menamatkan perjalanan dengan membawa kekesalan dan kerugian...


No comments:

Post a Comment