Followers

Tuesday, March 27, 2012

Oh PARLIMEN...

aku nak bercerita sikit mengenai pengalaman...
pengalaman yg aku tak boleh lupakan...
26 mac 2012, hari isnin...
tarikh keramat ni...

pada hari tersebut...
budak kos ak...
pengurursan sumber manusia...
telah membuat lawatan...
sekaligus melihat ahli parlimen bersidang...
di PARLIMEN...pergh!!!gua xleh cye...
sebenarnya nk sampai sini mmg susah...
hanya org2 yg berkenaan shj yg boleh masuk...
mmg ketat kawalannya...
lagipun lecturer kelas kami...
dulu bekas ahli parlimen...
2 yg senang2 dpt masuk...



seronok sgt2 dapat menjejakkan kaki di Parlimen...
dapat jumpa byk menteri sebelum bersidang...
siap dpt bergambar lagi dgn menteri pertahanan...
spe lagi dato zahid hamidi la...

selepas tu kami pergi ke bangunan sebelah tmpt bersidang...
di dewan rakyat...
ada tata tertib rupanya kalau nk duduk @ keluar...
kita mesti kena tunduk hormat pd yg dipertua dewan rakyat...
pagkat tan sri kot...
sedangkan menteri pun tunduk hormat, ni kn kami...

masa aku masuk...
ahli2 dewan sedang bersidang...
mula2 pasal isu air dibentangkan...
aku dapat melihat secara live menteri2 bersidang...
mengemukan isu2 yg ingin dibahaskan...
bergaduh2, politik2 pun masuk...
haha...mmg teruja la...

aku takde la kenal sgt menteri2 ni...
ada la aku tgk permatang pauh, anuar ibrahim membidas...
pas2 ada lagi khairi jamaludin mewakili rembau...
ada jgk aku tgk hishamudin tun husain...
karpal singh pun ad ms persidangan tersebut berlangsung...
byk lagi menteri2 lain....
tapi aku tak bpe kenal la...

tapi syok masa kota belud xpuas ati dgn bagan yg diwakili dap...
bagan serai pun kena bang jgk time 2...
yg berhormat, this is my flow...
bg sy bercakap dulu yg berhormat...
"kata Kota Belud"

tapi mmg terbaik la...
khairi jamaludin boleh introduce upnm ms bersidang...
mmg respect la...
dia ckp slmt dtg kpd pelajar upnm...
bangga aku time 2 menteri2 usha aku...haha

tapi yg uniknya...
masa mereka bersidang...
diorang pihak yg dipertua xkn panggil nama menteri @ nama ahli parlimen tersebut...
tapi dia  akan panggil nama parlimen yg diwakili setiap menteri tersebut...

contoh masa isu mengenai pdrm dibentangkan oleh menteri dalam negeri...
iaitu dato hishamudin...
yg dipertua panggil Pasir Mas, Indera Mahkota...
yg mana nak cakap dulu...
ok bg Indera Mahkota...

2 je la yg aku sempat ceritanye pun adoi...
tp pengalam cmni mmg xdpt lupa...
sedangkan dato ac mizal pun susah nk msuk...
ingat nak jdi wakil rakyat pasni...
k bye...


tgh tggu fairlady utk amik aku lpas bersidang...
diluar parlimen...

No comments:

Post a Comment