Followers

Saturday, October 30, 2010

PeRJaLaNaN PeRSeKoLaHaNKu...


bermula dgn tadika perpaduan di sg petani...best tadika kt sini...
dkt je ngn umah ak...tiap2 pg mak aku bwk aku g tadika naik basikal...
tp ak tadika 2 kali kot...ms ak umur 5 & 6 tahun...
lpas abis klas mak aku slalu g kedai blikan aku gula2...

lpas abis zaman tadika,ak bersekolah di Sek. Keb.Sg Petani,Kedah...
tp ak pelik la jgk...kakak aku sekolah kt tmpt len...
Sek.Keb.Khir Johari...pelik aku...tp aku sekolah kt situ x abis pn...
aku x abis pn darjah 1 kt sekolah 2...pas 2 aku terus berpindah kt Sg Buloh...
kg bpk aku kt kedah jgk...kt Gurun...kdg2 leh blik jenguk atok...

aku pn sambung blik pengajian aku di Sek Keb Sg Buloh,Selangor...
time 2 bru darjah 1 kot...ye la msuk sekolah pn dh lewat...
aku duk kt umah flat je time 2...dekat le jgk ngn sekolah...
tiap2 pg bpak aku hantar nek motor g sekolah...
byk kwn2 yg aku x knl lg...tapi aku dpt habiskn jgk darjah 1 aku kt sni...
tp yg plng best dpt no 1 kot dlm klas ms final exam...
bestnye...tahun dpn dpt la msuk klas first...

x sempat pn nk msuk klas first...
tapi bpk aku kne pindah la pulak...aku pn kne la ikut...
kali ni kne pindah kt Kem Terendak,Melaka...
bestnya tmpt ni...tmpt kelahiran aku jgk...
kt sni aku sekolah kt Sek Keb Kem Terendak 1,Melaka...
aku smbung darjah 2 kt sekolah ni...
tp sekolah ni byk sgt anak askar...
klau anak pegawai 2,mmg majoriti sume pndai2...
aku sempat le jgk klas pertama smpai drjh 3...
tp bila drjh 4,aku jtuh klas ke-2...
sekolah ni mmg besar sgt2...
klas klau darjah 1,8 klas kot ada...mmg besar le sgt2...
1 sekolah pelajar pn nk dkt 2 ribu...fuh!!!

tiap2 pg bpk aku dh x pyh hntar aku g sekolah...
aku nek trak kot...3 tan yg hntar...
tp aku pelik r,npe ad org len nek land rover...
nk jgk aku merasa nek land rover...
bru la aku tau anak pegawai je yg dpt nek...kempunan aku...
kenangan kt sekolah ni plng x dpt dilupakan...
aku minat sorg awek der...tp ak x gtau kt dia pn...
ak gtau kt membe dia je...2 pn time ak dh nk pindah dh...
sekolah kt kem terendak pn x abis...smpai darjah 4 je sempat...
2 pn x abis...ad lg 5 bulan utk aku habiskn sisa2 darjah 4...

pas 2 aku pindah kt perak...kg mak aku plak 2...kt Parit...
tp npe kne pindah kt kg plak...rpe2 nye bpk aku dh pencen...
aku pn sekolah kt Sek Keb Bukit Chupak,Parit...
pekat bebenor bhase kt sini...klau tgk opah aku ckp...
mmg le x phm lgsg...aku pn smbung blik sisa2 drjh 4 aku kt sekolah ni...
abis la jgk ak sekolah rendah kt sni smpai drjah 6...
result UPSR boleh tahan le jgk...sekolah kt sni byk kot awek minat kt aku...
haha...tp aku jual mahal la...

pas 2 aku dpt tawaran sekolah kt SMKA Kerian...mak oi...jauh kot...
bpk aku cm besa r...mntk tukar terus...trus g JPN mntk tukar...
alhamdulillah dpt le aku sekolah dkt skit ngn umah aku...
bestnya dpt msuk asrama...sekolah kt SMKA Sultan Azlan Shah,Seri Iskandar,Bota...
sekolah agama siot aku...leh jd ustaz ni...

sekolah kt sini ms mula2 byk kena hapal surah...5 surah wajib cm besa...
tu utk form 1...klau dh form 2,surah len plak kne hapal...best la jgk sekolah kt sni...
2 le psal aku minat sgt subjek bahasa arab...subjek yg plng aku minat sampai skg...
senior2 x yh hpal surah dh...diorg dh kne hpal kot time junior dlu...
slalu la ptg2 wt halaqah...tiap2 minggu ad je usrah...baik la jgk time form 1 ngn form 2...
takut ngn senior le katakan...tp time ni ad senior jga skali kt dorm...
kt sni org yg jaga dipanggil naqib...

tp msuk form 3 mmg terbaik...dh jd senior skit...perangai tbe2 bertukar...
bertukar kpd nakal skit...2 le aku kne gntung sekolah ms form 3...seminggu kot...
rmi jgk membe ak kne gntung...10 org...haha..
ad la wt hal skit...x sbar rsnya nk msuk form 4...
result PMR leh thn le jgk...

masa form 4,aku ad 2 pilihan...nk amik klas sastera ke sains...
aku rs cm x leh pegi je klas sains...amik la sastera...
aku minat skit membca dr nk hpal bio,fizik,kimia ni...
time form 4 plng heaven...xde spe nk kco...
dh mcm senior sgt dh...time form 4 lg liat...
rasa cm nk wt hal je slalu...sepandai2 tupai melompat,akhirnya jtuh ke tanah juga...
mmg sah...kali ni tiada maap bagimu...aku kne buang sekolah...
dh x leh nk msuk sekolah asrama dh...kne la sekolah kt luar...
aku pn hrap cm 2 la...skolah kt sni pn dh wanted...nme pn kne black list...
baik sekolah kt luar lg bgus...ak pn pelik npe lme sgt aku x kluar ni...
bpk aku wt rayuan kt pengetua spya bg peluang terakhir...
kne la aku skolah kt sini lg...

smpai le aku form 5...tahun ni aku kne berjaga2...tkut2 klau wt hal...
klau wt hal,kne buang le jwbnye...tp kali ni aku mmg berhati2...
wt hal pn kne pd masanya...x pernah kntoi pn...
akhirnya dpt le jgk aku abiskan sekolah di sni...
result SPM pn boleh la...malu plak nk ckp...haha..
byk kenangn suka duka di sekolah ni...
klau kne rotan 2 dh byk kali dh...
akhirnya dpt le jgk aku habiskn sekolah di SMKASAS dr form 1 smpai form 5...
sekian sudah perjalanan persekolahanku...








No comments:

Post a Comment